F. Atributii protectie copii

În domeniul protecţiei familiei şi drepturilor copilului, DGASPC Alba îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:

1. – facilitează accesul la servicii sociale pentru persoanele definite de lege ca potenţiali beneficiari, fără discriminare de sex, vârstă, religie, apartenenţă etnică sau naţionalitate şi stabileşte criterii obiective de eligibilitate şi admitere, în funcţie de tipurile de servicii sociale furnizate şi de resursele disponibile şi dispune de proceduri şi regulamente interne ce respectă şi sprijină drepturile beneficiarilor în ceea ce priveşte egalitatea de şanse şi tratament, precum şi participarea egală a acestora în procesul de furnizare a serviciilor sociale;

2.întocmeşte raportul de evaluare iniţială/detaliată, după caz, a copilului şi familiei acestuia şi propune stabilirea unei măsuri de protecţie specială, pentru cazurile care intră în atenţia instituţiei;

3. – realizează, după caz, atât evaluarea iniţială şi/sau detaliată a nevoilor copiilor şi familiei acestora, cât şi evaluarea complexă a cazului, pentru cazurile care intră în atenţia instituţiei;

4. – elaborează şi implementează planul individualizat de protecţie pe baza rezultatelor evaluării detaliate;

5. – implică copiii şi familiile acestora, în funcție de particularitățile de vârstă, individuale și a interesului personal, în procesul de elaborare şi implementare a planului individualizat de protecţie/planului de intervenție specifică, asigurându-se că beneficiarii au responsabilităţi şi îndatoriri pe care le cunosc şi pe care trebuie să le respecte, încheind în acest sens contracte de acordare a serviciilor sociale cu familiile/reprezentanții legali interesați;

6. – monitorizează trimestrial activităţile de aplicare a hotărârilor de instituire a măsurilor de protecţie specială a copilului;

7. – identifică şi evaluează, la cerere, familiile sau persoanele care pot lua în plasament copilul;

8. – evaluează garanţiile morale şi condiţiile materiale pe care trebuie să le îndeplinească familiile sau persoanele care pot deveni tutori şi care pot primi un copil în îngrijire dacă DGASPC sesizează instanța de tutelă în acest sens;

9. – susţine în faţa Comisiei pentru Protecţia Copilului / instanţei judecătoreşti competente propunerea privind instituirea/modificarea/revocarea unei măsuri de protecţie specială;

10. – monitorizează familiile şi persoanele care au primit în plasament copii, pe toată durata acestei măsuri;

11. – identifică, evaluează şi pregăteşte, la cerere, persoane care pot deveni asistenţi maternali profesionişti, în condiţiile legii; încheie contracte individuale de muncă şi asigură formarea continuă de asistenţi maternali profesionişti atestaţi; evaluează şi monitorizează activitatea acestora;

12. – acordă,în colaborare cu SPAS/persoană cu atribuții de asistență socială din cadrul UAT de la domiciliul familiei,asistenţă şi sprijin pentru menținerea relațiilor părinţilor copilului separat de familie, în vederea reintegrării în mediul său familial, în conformitate cu planul de servicii;

13. – asigură, în colaborare cu SPAS/persoană cu atribuții de asistență socială din cadrul UAT, măsurile necesare pentru realizarea activităţilor de prevenire şi combatere a violenţei în familie, precum şi pentru acordarea serviciilor destinate victimelor violenţei în familie şi agresorilor familiali;

14. – reevaluează trimestrial sau ori de câte ori este cazul modificarea împrejurărilor care au stat la baza stabilirii măsurilor de protecţie specială şi propune, după caz, menţinerea, modificarea sau încetarea acestora;

15. – îndeplineşte demersurile vizând deschiderea procedurii adopţiei interne pentru copiii aflaţi în evidenţa sa;

16. – evaluează, pe baza solicitării, persoana sau familiile care doresc să adopte copii; evaluează condiţiile materiale şi garanţiile morale pe care acestea le prezintă şi eliberează atestatul de familie sau de persoană aptă să adopte copii;

17. – susţine, în faţa instanţei competente, cererea de deschidere a procedurii adopţiei interne;

18. – susţine, în faţa instanţei competente, cererea de încredinţare în vederea adopţiei copilului de către familia identificată ca potenţial adoptatoare;

19. – susţine, în faţa instanţei competente, cererea de încuviinţare a adopţiei copilului de către familia căreia i-a fost încredinţat în vederea adopţiei;

20. – monitorizează evoluţia copiilor adoptaţi, precum şi a relaţiilor dintre aceştia şi părinţii lor adoptivi timp de doi ani după încuviințarea adopției;

21. – sprijină părinţii adoptivi ai copilului, la cererea acestora, în îndeplinirea obligaţiei de a-l informa pe acesta că este adoptat, de îndată ce vârsta şi gradul de maturitate ale copilului o permit;

22. – intervine, la sesizare, alături de poliție și autoritățile locale în cazurile de abuz/neglijare/exploatare și violenţă,evaluează situaţia de risc pentru părţile implicate şi propune soluţii sau îndrumă părţile către servicii de specialitate;

23. – dezvoltă activităţi de informare şi promovare a serviciilor oferite în interesul superior al copiilor expuşi la abuz, neglijare şi exploatare, inclusiv violenţa în familie;

24. – monitorizează, statistic, cazurile de violenţă în familie, aflate în evidenţa instituţiei și a celor comunicate de către SPAS- uri;

25. – realizează la nivel judeţean, baza de date privind copiii aflaţi în sistemul de protecţie specială, copiii şi familiile aflate în situaţie de risc şi raportează trimestrial aceste date Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie;

26. – asigură organizarea, administrarea şi finanţarea serviciilor sociale destinate prevenirii separării copilului de familie şi a celor destinate copilului lipsit temporar sau definitiv de părinţii săi, în condiţiile legii;

27. – îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support